Wednesday, March 22, 2017

DIY NZ Trip Day 9 & 10

Auckland - Gold Coast  - KLIA2

Pagi-pagi naik shuttle ke Jucy Depot untuk ambil kereta. Harini tak pergi jauh, just pergi town untuk habiskan masa sebelum balik Malaysia jam 7.45 pm. Mula-mula pergi supermarket cari something for bawa balik Malaysia. Then singgah Smiggle Shop beli few things yang memang murah sebab ada offer. Then ke Auckland town untuk tengok Auckland Sky Tower. Mula-mula nak parking dan masuk. Bila masuk parking sejam NZD45, terus keluar balik. So decide g Mount Victoria. 

Mt Victoria merupakan antara yg highest volcanos di Auckland. Kat atas ada kesan tinggalan army's bunker sejak 1870. Dari atas juga dapat lihat view bandar Auckland, nampak Harbour Bridge, Sky Tower dan kapal yg berlayar. Angin memang kuat dan view memang cantik. Penat sket seba kena mendaki ke puncak. (Bila ingat balik, kalau tahu tengah preggy, memang tak panjat bukit tu...)


Selesai melawat kami singgah Auckland Fish Market untuk mencari some food. Akhirnya makan Margaritha Pizza dan Fish & Chip Kids portion. Waktu tu tak ada untuk adult sebab main course ada jam 5 ke atas. Yg kids punya tak ada beer dl batter. Berebut makan dengan Fawwaz. Mummy ngan abah share sorang separuh. Dia makan 2. Nasib baik ada pizza. Hari-hari masak, bila tak der dapur menggelabah cari makanan. Dahlah makanan halal susah cari. Kat NZ ni kena alert dengan parking. Jangan sampai terlebih masa. Tu yang makan cepat-cepat sebab parking dah nak due.

Bertolak semula ke depot Jucy untuk pulang kereta. Sebelum tu isi minyak bagi penuh semula. Then naik shuttle ke international airport. Jam 7.45 kami berlepas ke Malaysia. Mcm biasa transit di Gold Coast jap. Sampai Malaysia jam 3 am. Pekena makanan korea sementara tunggu Grab datang. Berakhirlah sudah cerita ke NZ.

Kesimpulannya, percutian ni sedikit sebanyak mengajar kita lebih berdisiplin, menepati masa, follow the earlier plan, budgeting, observing, appreciating and so on. Pandai jer bila dah berada di negara orang, walaupun first time sampai. Macam kami lebih suka percutian DIY berbanding ikut agent. Memang kalau follow agent boleh cover a lot of place tapi terkejar-kejar n touch and go. Kalau ada rezeki nak datang lagi NZ tapi sewa kereta jer. Boleh rasa menginap di holiday park pulak. Doakan termakbul.


No comments:

Post a Comment

Camping @ Pantai Cahaya Negeri Port Dickson

Day 1 : Khamis Perjalanan ke PD bermula jam 5 petang dari Melaka. Sampai jer di PD dalam jam 6.30 petang ternampak ramai askar sedang mar...