Wednesday, March 22, 2017

DIY NZ Trip Day 8

Christchurch - Auckland

Harini sarapan nasi impit goreng. Guna perencah nasi goreng adabi plus telur. Panaskan rendang yang masak dua hari lepas. macam biasa sebelum bertolak ke Christchurch, abah uruskan buang air sisa dan top up air bersih. Bahan buangan dari toilet tak perlu dibersihkan kerana kami nak hantar caravan dah, dan kami ada ambil express return fee. So minyak pun tak perlu top up. Sempat ambil gambar keliling Timaru Holiday Park sebelum checkout. Bunga hydrangea di pagar park besar-besar. Lagi besar dari kepala. Cantiknya maasyaallah, subhanallah.

Dalam perjalanan ke Christchurch, singgah isi minyak sikit. Tip untuk traveller, gunalah apss Gaspy install dlm hp. Kita boleh tahu kat mana nak dapat minyak murah dan terdekat. Tinggi perbezaannya. Bayangkan kami jumpa harga seliter diesel NZD1.44. Bila guna Gaspy, dapat NZD1.12 seliter jer. Banyak beza tu. Lagi satu tips nak murah cari petrol pump yang tiada pekerja. I mean self service petrol pump. Mereka tak perlu hire pekerja, bayar gaji, so memang murah. Guna credit card jer bayar.

Hampir dengan Christchurch, kami ternampak CookieTime Factory. Sanggup uturn semula untuk singgah. Spent time n money here. Seterusnya kami cari Botanical garden untuk park supaya boleh lunch, solat dan kemas apa yg patut sebelum pulang caravan. Tak dapat nak keluar jalan-jalan garden sangat sebab hujan dan angin kuat.

Akhirnya pulanglah caravan ke sarangnya kembali. Fawwaz siap pergi kat caravan cakap bisik-bisik. Say good bye kot. 7 malam bersama. Bonding...Shuttle hantar kami ke airport Christchurch. Flight kami jam 8.00 malam. So bergambar dulu di sekitar airport yang sangat cantik dan banyak gajet untuk dibelek.

Malam ni bermalam di airport Auckland.