Wednesday, March 15, 2017

DIY NZ Trip Day 0 & 1

KLIA2 TO AUCKLAND

Tiket ke Auckland dibeli sejak 13 Mac 2017 lagi. Setahun buat preparation, akhirnya tiba masa yang ditunggu-tunggu. Bukan mudah nak menghadapi hari ini setelah pelbagai perkara yang terjadi. Hampir putus asa juga tapi tetap cekalkan hati.

Bermula dengan pregnant lepas beli tiket flight dan dijangka dalam tempoh pantang masa tarikh flight. Akhirnya missed carriage buat kali ke 6. Ingatkan selesai takat tu, tetiba dapat pula kursus selama 5 bulan. Masa interview, dengan jujurnya perkara sebenar dimaklumkan dan alhamdulillah tetap terpilih. Ini namanya rezeki dari Allah. Peluang terbuka. Seminggu sebelum flight, passport kami bertiga hilang tak dapat dikesan. Berhempas pulas uruskan permohonan passport baharu. Keputusan rayuan adalah pada tarikh flight. Masa tu tawakkal jer. Dalam masa yang sama Jazz pula dilanggar student Unisel. Kena uruskan lagi report polis dan insuran bagai. Tiga hari sebelum fly, Fawwaz demam panas tiba-tiba. Dua kali berulang ke DEMC, alhamdulillah nampak perubahan positif. Hari nak fly mummy dan abah pula demam. Tetap pergi ke imegresen Putrajaya untuk ambil keputusan rayuan passport dan terus buat passport baharu. Balik dari Putrajaya, sambung buat itinerary NZ yang terbengkalai, then siap-siap ke airport. Alhamdulillah flight jam 11.55 pm(14.03.2018) dan pergerakan lancar hinggalah ke Auckland. Tiba di Auckland jam 5.55 pm (15.03.2018)

Satu lagi dugaan iaitu beg yang ditunggu-tunggu tak ada di conveyor lane. Hampir 1 jam tunggu. Ramai juga yang tak dapat bagasi dan akhirnya kami disuruh melapor di bahagian bag service untuk report hilang. Maklumat awal diberitahu bag kami masih di KLIA2 dan mereka akan uruskan penghantaran ke alamat yang diberitahu kelak. Dalam hati dah tak keruan sebab makanan dan pakaian semuanya dalam bag yang di check in. Kami pula tidak akan menetap pada satu-satu alamat secara tetap. Tiap-tiap hari akan berpindah holiday park. Tiba-tiba conveyor lane beroperasi semula dan bag kami ada. Alhamdulillah, syukur.

Pergerakan ke bahagian pemeriksaan juga lancar. Semua makanan yang dibawa di declare secara jujur dan masa pemeriksaan ayat Yaasin yg ke 9 dibaca berulang kali. Alhamdulillah lepas. Ada lane lain setiap plastik dibuka termasuk plastik yang packaging dari kilang.

Perkara pertama sekali adalah membeli SIM card SPARK NZD29 1GB data. Terkilan sket sebab jika beli sebelum keluar pintu imegresen harga cuma NZD25. Flight ke Christchurch adalah pada keesokan harinya melalui terminal domestik. Boleh naik free shuttle bas (Green Bus) atau jalan kaki ikut garisan hijau di lantai. Disebabkan terminal domestik tutup jam 12.00 malam, maka kami tidur di International Airport jer. Banyak port boleh buat tido. Nak susun kerusi ke, nak tido atas lantai ke, atas karpet ke pun boleh. Itu memang biasa bagi travellers di sana. Kami mencari tempat solat dan jumpa di tingkat 1. Selesa walaupun di ruang laluan staf tapi jarang dilalui. Selesai solat qada’ dan solat jama’ maka kami mencari makanan sebab kelaparan. Jumpalah Pita Pit. Cuma ayam jer yang halal. Bolehlah untuk alas perut. Kami menggunakan baby room untuk masak maggie menggunakan microwave. Selesai semua kami mencari port untuk tido sambil charge gajet yang dibawa. Disebabkan port kami dapat WIFI FREE guna Qantas Lounge, apalagi marathon TIADA ARAH JODOH KITA lah hingga kul 3 pagi. Fawwaz pun layan.