Saturday, March 18, 2017

DIY NZ Trip Day 4

Queenstown to Te Anau

Seperti biasa, setelah solat subuh mummy ke kitchen sediakan some food. Harini masak nasi goreng, bakar garlic rolls, roti nuttella dan kari daging untuk tengahari atau malam nanti. Kena smart so tak perlu masak untuk setiap waktu makan. Tinggal panaskan jer. Queenstown Lakeview Holiday Park ni agak cramp sebab tengah Bandar. Berbeza dengan yang kat Lake Tekapo, jarak-jarak dan luas. Tapi tetap cantik dan facilities awesome. Stove & sink banyak, tak yah berebut. Kena ingat, lepas guna bersihkan serta merta. Kari tu dapat guna kentang yang orang tinggalkan untuk diambil as free item. Black pepper pun guna jer yang orang waqaf. Selesai masak mummy g pusing holiday park untuk ambil gambar. Harini cuaca tak sejuk sangat since nampak matahari. Perit juga bila cahaya matahari tepat kena ke muka. 

Aktiviti harini naik kabel car dan luge serta jet boat. Dua aktiviti ni mummy dan abah bersengkang mata cari tiket murah kat bookme.co.nz takut tak dapat lagi join aktiviti dan ada yang meleleh air mata. Untuk naik cable car dan luge kami beli direct di kaunter holiday park so dapat privilage parking hingga pukul 4 dalam kawasan holiday park. Harga cable car dan 2 kali luge adalah NZD135 for 3 of us. Mula-mula naik ke puncak menggunakan cable car. Sampai di atas tengok view dulu. Subhanallah cantiknya Lake Wakatipu. Besarnya dan biru air tasiknya. Macam tengok kat poskad. Then nak naik luge kena naik skychair dulu. Gayat juga. Sampai kat area luge kena lompat then q kat luge area. For first timer mereka akan ajar dulu, baru dilepaskan. Lalu ikut laluan mudah dahulu kemudian kali kedua baru guna laluan yang lebih mencabar. Memang best. Next time boleh gi Sentosa Island kat Singapore kalau nak main lagi.

Selesai main luge kami turun segera dengan cable car menuju Queenstown area naik boat. Just few minutes by walk. Boat kami bertolak jam 2.00 pm. Sebelum tu posing sekitar kawasan menunggu. Clear sungguh air tasik. Bila sampai giliran kami naik boat, kami pakai baju hujan untuk elak basah kerana boat akan buat 360 turning atas tasik. Pengalaman yang sangat best dengan Thunder Jet. Harga tiket NZD255 for three of us. Sekali sekala takperlah. Lagipun memang dah kira dalam bajet. Hampir 2 jam juga dibawa menyusuri sekitar tasik dengan melalui liku-liku sungai yang mencabar. Susah sket nak ambik gambar sebab terlalu laju. Takut tercampak hp lak. Selesai main boat, jalan sket kat town beli gift kat DF Souvenir.

Hampir jam 5 kami menghala ke Te Anau Top 10 Holiday Park. Sepanjang perjalanan memang cantik. Itulah NZ. Tak der yang tak cantik. Sampai di Te Anau jampir 8 malam. Belum gelap. Makan malam nasi dengan kari daging dan sambal udang kering.

No comments:

Post a Comment

Camping @ Pantai Cahaya Negeri Port Dickson

Day 1 : Khamis Perjalanan ke PD bermula jam 5 petang dari Melaka. Sampai jer di PD dalam jam 6.30 petang ternampak ramai askar sedang mar...