Tuesday, March 21, 2017

DIY NZ Trip Day 7

Dunedin - Timaru

Breakfast pagi ni dengan garlic rolls, buah, mushroom soup dan scramble eggs. Lepas sarapan checkout from Dunedin Holiday Park menuju ke town untuk visit Cadbury factory. Opposite kilang ni ada supermarket dan kami parking dalam tu. allowed for 2 hours for customer. Dengan harapan kami akan singgah di supermarket tu lepas habis visit Cadbury, so oklah. Tour kami pukul 10.30 dengan bayaran NZD55 (Family 2 +1). Sebelum tu diberi lawatan museum Cadbury untuk melihat sejarah mereka. Tour selama 1 jam tidak dibenarkan bawa camera. Semasa lawatan kami berpengalaman melihat persekitaran kilang, cara pembuatan, dijamu denga pelbagai flavour of chocolate (makan sampai muntah) dan diberi upah chocolate di beberapa lokasi kerana berkelakuan baik. Hahaha. Kilang ini bakal ditutup dalam tahun ini 2018 juga kerana segala production akan berpindah ke Australia. Tapi dengarnya ada pihak berjaung untuk mempertahankan kilang ini sebab ianya merupakan daya tarikan pengunjung ke Dunedin. At least kami dah sampai. 

Selesai lawatan, shopping chocolate di bahagian chocolate shop. Satu bar NZD3 tapi kalau ambil 4 bar kira NZD10. Rasa nak beli semua tapi tak larat angkat. Berat juga chocolate kalau dah banyak. Next tu ada Cadbury Cafe. Beli hot chocolate and cappucino untuk hilangkan sejuk. Menarik pastry yang dipamerkan. 




Selesai melawat pergi ke parking tengok-tengok dah ada saman. Huhuhu, NZD60 sebab terlebih setengah jam. Tau jer dorang ni, masalahnya tak nampak pun orang yg jaga parking. Terus cari New Zealand Bank untuk bayar. Keluar dari bank nampak pulak Smiggle. Apa lagi, masyukkkk dan mak ai, ada sale. Since this is Auslralia product, murahlah kalau beli kat NZ sebab mereka berjiran. 

Perjalanan diteruskan ke Moeraki Boulder. Walaupun hujan kami tetap redah sebab nak sangat tengok keunikan batu di tepi pantai. Memang menakjubkan. Batu-batu ini adalah hasil kejadian alam sejak berjuta tahun dahulu. Tak der kaitan dengan kapal angkasa atau telur dinosour seperti yang dimomokkan.

Semasa nak keluar kami nampak bendera Malaysia sedang berkibar. Rasa nak menitik pula air mata. Hehehe. Motif? Tak pasti. Mungkin sebab bilangan pengunjung Malaysia antara yang teramai kot. Perjalanan diteruskan ke Timaru iaitu penginapan terakhir kami. Sempat singgah dan ambil gambar kedai jual sayur tempatan. Besar-besarnya... Sempat juga singgah kedai Malaysian jual Asian food tapi tak halal sebab masakan bercampur. Sampai di Timaru Holiday Park, masak diner Nasi goreng Pattaya, lamb grill, salmon grill dan sayur. Kena habiskan stok makanan sebab esok nak pulang caravan. Sebelum tidur, rebus nasi impit untuk esok dan pekena hot chocolate. Macam biasa, sebelum tido main monopoli dulu sebab ada orang tak puas hati asik kalah. 

No comments:

Post a Comment

Camping @ Pantai Cahaya Negeri Port Dickson

Day 1 : Khamis Perjalanan ke PD bermula jam 5 petang dari Melaka. Sampai jer di PD dalam jam 6.30 petang ternampak ramai askar sedang mar...